Ons eerlijk en duidelijk uitdrukken in elke relatie is essentieel voor ons welzijn.
Als we een relatie hebben waarin we ons gehoord en begrepen voelen, rekenen we onszelf gelukkig omdat we weten hoe zeldzaam die ervaring is. We reserveren ons meest intieme zelf voor de mensen die, samen met ons, een open ruimte creëren waar we ons vrij en veilig voelen om onszelf uit te drukken en te luisteren zonder oordeel. Deze relaties, gebaseerd op open communicatie, kunnen juist het verschil betekenen tussen existentiële eenzaamheid en een diep gevoel van verbondenheid. We verlangen er allemaal naar om gehoord, begrepen en geliefd te worden, en duidelijke communicatie maakt dit mogelijk.
Soms ontmoeten we toch problemen tijdens het uitdrukken van hoe we ons voelen.. Slecht moment, slechte plaats, boodschap uit context gelezen. Zeker in de periode waarin sms het gesproken woord vervangt, waar de emotionele boodschap is vervangen door emoticon’s. Ook bij professionele relaties is eerlijkheid en duidelijkheid essentieel voor ons gevoel van welzijn. Of het nu thuis is bij het gezin, met jouw partner of in de buitenwereld, succesvolle communicatie vereist enige voorzorg. Anders lopen we het risico door onze relaties te blunderen, zoals de spreekwoordelijke olifant in een porseleinkast. Te veel voorbedachtzaamheid kan ons echter verstikken. Of ervoor zorgen dat we onze zinnen zo extreem en bedachtzaam invullen dat we op het einde helemaal niets meer zeggen of de zaak verder verwarren.
Begin bij het begin. Wat betekent duidelijk communiceren?
Duidelijk zijn in de communicatie betekent dat het helder is voor jou en voor de ander, dat de ander begrijpt wat je bedoelt, dat jouw opdracht of instructie voor één uitleg vatbaar is, geen twijfel oproept en dat de ander weet waar hij aan toe is
Duidelijke communicatie is: ik zeg wat ik bedoel en ik bedoel wat ik zeg. Eenvoudig? Ja. Gemakkelijk? Neen.
Ik vraag aan mijn zoon : ‘Ben je dit weekend thuis?’ terwijl ik bedoelde: ‘Ik heb jouw hulp nodig voor … ?’. Als hij niet aanvoelt wat ik bedoel gaat hij antwoorden : “Neen”.
Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave.
Bedoelen wat je zegt………
Ik heb een nieuwe job. Nieuwe plaats, nieuwe collega’s. Hoewel ik het erg druk heb met mijn job lukt het mij niet om zo snel te leren zoals ik zou willen. Dat zit mij dwars. Ik voel iedere dag de druk waarmee ik moeilijk om kan gaan. Wanneer ik op dat moment een sms krijg met een vraag waarop ik normaal gezien niet zou reageren, is de druppel van het moment over. Gaat het over de vraag zelf? Nee. Ik zou eigenlijk moeten antwoorden dat het niet het moment is om nu te antwoorden omdat het op het werk niet loopt zoals ik dat zou willen. Resultaat? Sms uit het context gelezen. Slechte antwoord gegeven. Andere bedoeling met op de grens tragisch en pijnlijk en niet gewenst antwoord. En dan spijt.
Bewustwording is dus de boodschap. Noodzakelijke boodschap. En daarna ervaring opdoen in de praktijk. Omdat wie niet helder overbrengt wat hij bedoelt, is ineffectief in de communicatie. Het gevolg is dat de ander u niet begrijpt, niet doet wat u opdraagt, niet aanvoelt wat u bedoelt etc. Regelmatig betrap ik mijzelf op communicatie vanuit een vorm van zelfbescherming zoals: sarcasme en cynisme, ik ben dan ook te direct, te stellig of te bot. Resultaat. Excuses en uitleg. Eh ja. Ik ben niet perfect. Niemand is dat.
Daarom vind ik die duidelijkheid in de communicatie zo belangrijk. Door duidelijk te zijn voorziet u in de behoefte aan veiligheid om begrepen te worden en zekerheid te krijgen van de overgebrachte boodschap. Ontvanger weet waar hij aan toe is en dat geeft vertrouwen.
Je kunt het leren. Je kunt het oefenen. Je kunt bewust worden. Van wat je wilt zeggen. Door te weten wat je wilt zeggen, omdat als je niet weet wat je wilt, waar je voor staat, wat je mening of zienswijze is: hoe zou je het uit kunnen leggen aan een ander? Dan duidelijk durven te zijn. Soms durven we niet duidelijk te zijn, omdat we de ander niet willen teleurstellen of voor het hoofd stoten of de regie uit onze handen willen geven en maar over te laten aan de ander. Of nog geen keuzes durven maken, of bang zijn voor afwijzing.
Wanneer de persoon met wie we willen communiceren open staat om een bepaalde tijd even stil te staan voordat we spreken, kan dit van onschatbare waarde zijn. Als we kalm en geconcentreerd zijn, kunnen we erop rekenen dat we zeggen wat we bedoelen en bedoelen wat we zeggen. Een visualisatie waarin we bij de persoon zitten en liefdevol een paar woorden uitwisselen, kan een perfecte voorbereiding zijn voor een echt gesprek. Schrijf je gemakkelijk? Dan kun je opschrijven wat je wilt zeggen. De sleutel is om manieren te vinden om op zichzelf te richten, zodat we zinvol, liefdevol en wijs communiceren. Op deze manier eren we onze gesprekspartner en creëren we relaties waarin we oprecht begrip en respect hebben voor elkaar.
Open en respectvolle communicatie vermindert stress. Hoe minder stress hoe gezonder het hart. Dus, voor dat je iets zegt, sluit de ogen en luister naar jouw hart. Adem. En dan pas luister naar ander mens. Zo doe ik dat. Elke dag.
En jij? Wat denk je hier over. Laat het mij het weten. Ik ben echt benieuwd naar jouw mening.
Ik ben Katrien. Ik ben cardio preventie coach. Ik help vrouwen voor hun hart te zorgen. Hoe doe ik dat? Ik vertel er alles over binnenkort in het splinternieuwe onlineprogramma Denk en word gezond. Heb je meer informatie nodig? Stel gewoon je vraag op hello@gezondheidslabo.be Je kunt ondertussen wel al een kijkje nemen op de Facebookpagina of Instagram.
Blijf gezond. Katrien
Laat een reactie achter